מטפלת לגיל הרך סוג 1 בפיקוח משרד העבודה והכלכלה

מקצוע מבוקש ,אפשריות תעסוקה מגוונות במעונות פרטיים וציבוריים.

 

מבוא

בארץ ובעולם פועלים לצד גני הילדים מעונות יום המטפלים באוכלוסיית הגיל הרך

מגיל 0-3. מעונות אלו מאפשרים להורים לצאת לעבוד ומספקים לילדים מסגרת חמה, מטפחת, מחנכת ומעשירה. המטפלת מספקת צרכים פיזיולוגיים הקשורים בהזנה,

הגנה פיזית, החלפות, שינה וכל פעולה הקשורה בשגרת החיים היומיומית תוך התנסות בתפקודי יסוד חברתיים כמו: איפוק, סובלנות, דחיית סיפוקים, מתן מענה לצרכים הרגשיים האינדיבידואליים של הפעוט.

הקורס מאפשר לבוגריו להשתלב הן כשכירים והן כעצמאים בתפקיד.

התוכנית בהתאם לתקנון בחינות משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה.

 

מטרת הקורס

הכשרת הסטודנטים לעבודה כמטפלות ומחנכות לגיל הרך.

הקניית כלים וידע הדרושים לטיפול בגיל הרך של הפעוט, טיפוח כישוריו הקוגניטיביים

וחשיפתו לפיתוח יצירתי, מענה לצרכיו הרגשיים ומתן ביטוי לרגשותיו.

 

משך הלימודים

כשנה  אקדמית. פעמיים בשבוע. לימודים עיוניים ומעשיים.

השעות המעשיות כוללות:

סיורים מקצועיים.

עבודה מעשית במעון. (סטאז')

 

 תנאי קבלה

12 שנות לימוד

אישור רפואי על אי מניעה לעבוד עם פעוטות במעונות

 

נושאי הלימוד

החינוך והפעילות בגיל הרך

התפתחות הילד עד גיל 3

ארגון הסביבה הפיזית

תורת המעון כחלק ממדע החינוך

הטיפול הפיזי בילד

תקשורת בין אישית ואתיקה מקצועית

שילוב אומנויות בחינוך

עזרה ראשונה והחייאה

קשיים במהלך ההתפתחות

השפעת הסביבה על התפתחות הילד

עבודה מעשית במעונות

 התפתחות הילד עד גיל 3 :

מהי התפתחות, התפתחות חושית תנועתית, התפתחות רגשית, מציצת אצבע וקשר מיוחד לחפצים אישיים, בשלות ומוכנות, התפתחות חברתית, התפתחות שכלית,

סיפוק צרכים, התפתחות השפה, משפחה כגורם מרכזי בהתפתחות הילד, הסתגלות.

ארגון הסביבה הפיזית : 

מבנה הפעילות במעון, עקרונות בבינוי סדר יום, תפקידי העובדים במעון, ארגון פינות לפעילויות, הארגון הטכני של המעון, ארגון החצר, טיול.

 הטיפול הפיזי בילד :

שמירה על הילד והטיפול בו, היגיינה ובריאות, הרגלים, תזונה.

 קשיים במהלך ההתפתחות :

גורמי סיכון התפתחותיים, הפרעות התפתחותיות, פגיעה בקטינים ובחסרי ישע,

שילוב הילד בעל צרכים מיוחדים, אופני התנהגות ודרכי תגובה.

 בטיחות ותחזוקה :

כללי בטיחות, תחזוקה.

 עזרה ראשונה והחייאה :

מבוא לעזרה ראשונה, מבוא לחוסר הכרה, טיפול בגופים זרים, החייאה, מצבי חוסר הכרה ללא נשימה, מצבי חוסר הכרה עם נשימה, עצירת שטפי דם, שברים, כוויות, פצעים.

שילוב אומנויות בחינוך:

המשחק , מלאכה ,הגשת חומרים,ציור,ספרות ילדים.

תקשורת בין אישית ואתיקה מקצועית:

תקשורת בין אישית מהי, יחסי גומלין, תקשורת עם הילד במעון,עבודה עם ההורים,אתיקה מקצועית,עבודת צוות, תכלול.

ריתמוסיקה :  

מוסיקה ושירי ילדים, תנועה, חגים.

 הערות 

 תכנית הלימודים אינה סופית ונתונה לשינויים.

חובת הרישום לבחינות החיצוניות מוטלת על התלמידים.

 

תעודות

תעודת סיום מטעם המכללה תוענק לתלמיד אשר יסיים את לימודיו במסלול ויעמוד

בדרישות התוכנית.

תעודת מקצוע ותעודת גמר תוענק ע"י משרד הכלכלה לעומדים בבחינות.